سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بچگی پر بود از روزهایی که می دانستیم بعضی خواسته ها برآورده نشدنی اند؛ گیریپ‌فروت، بستنی، آبمیوه، لواشک، ساعت مچی و خیلی چیزهای وسوسه برانگیز دیگر؛ خیلی چیزهایی که در ویترین مغازه ها بود، دست بچه ها حتی بزرگترها هم بود اما مال ما نبود... . البته ما هم بعضی وقت ها حس کودکی یمان غالب می شد و چنان به مادر آویزان می شدیم و گریه و زاری می کردیم که نگو و نپرس... .

بعدها در روانشناسی اسم این خواسته های برآورده نشده را خواندیم ناکامی، فهمیدیم ناکامی همیشه هم بد نیست؛ اگر چه ناکامی های پی در پی منجر به ناامیدی و حس شکست می شود نوعی ناکامی آموخته شده؛ اما ناکامی موجب تلاش بیشتر، استقامت و اهداف بلندتر هم می شود. در حقیقت اگر کودک همواره به خواسته هایش برسد زمانی که در برابر مشکلات واقعی زندگی به برخی خواسته ها نمی تواند برسد حس عمیق شکست بر وی غالب می شود، حسی که روحیه ی وی را به کلی به هم می ریزد، حتی شکست های کوچکی مثل نداشتن فلان سرویس طلا، یا نگرفتن فلان نمره یا ... .

امروز وقتی همکارم با مسئولین مهدکودک صحبت می کرد و می گفت:" به آن مادر بگویید، من نمی بخشمش، من از او نمی گذرم، دیروز کودکم گفته که بدترین روز زندگیش آن روز بوده، من هر طور شده امروز برای کودکم پیتزا می خرم." من به ناکامی فکر می کردم.
کار مادری که برای کودکش در مهد پیتزا آورده شاید اشتباه باشد ولی کار مادری که به هیچ عنوان اجازه نمی دهد کودکش با ناکامی مواجه شود چه؟ کودکی که امروز پیتزا نخوردن برایش به قدری سخت و گران بوده که شب خواب نرفته و آن روز را بدترین روز زندگی اش نامیده، فردا در برابر مشکلات جامعه چه خواهد کرد، مشکلاتی که مادرش نمی تواند در برابر آنها کاری انجام دهد... .

امروز فکر کردم شاید سماجتم برای موفقیت علی رغم شکست های پی در پی به خاطر ناکامی های کوچک اما در نگاه ما بزرگ کودکی باشد، ناکامی هایی که هر گاه سماجت می کردیم و پا به زمین می کوبیدیم و گریه گاهاً برآورده می شد، و شاید گاه گاهی دیگر، و این یعنی تقویت متناوب همان تقویت گاه و بیگاه که حس تلاش را در تو زنده نگاه می دارد، یعنی می دانی بلاخره یک وقتی تلاش هایت نتیجه می دهد، پس تلاش می کنی، بیشتر و بیشتر، آن قدر تلاش می کنی تا زودتر پاداش را دریافت کنی؛ اما اگر برای هر حرکتی قرار باشد تقویت شوی به محض آن که تقویت قطع شود تو هم تلاش را متوقف می کنی... .

به راستی شرایط سخت، مردمان سرسخت می آفریند.

بارالها توان صبر و استقامت در مشکلات و سختی های زندگی را به ما ارزانی بدار... .
خدایا شکر



[ یکشنبه 92/9/17 ] [ 12:3 عصر ] [ ساجده ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه