سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صحبت از تکنیک‌های روانشناسی بود و میزان کارایی‌اش که سخن رسید به فرقه‌های انحرافی ِ به اصطلاح عرفانی! گفتم فکر می‌کنید علت پذیرش و تاثیر اولیه‌ی این فرقه‌ها چیست؟ آنها خیلی ماهرانه از همین تکنیک‌های روانشناسی استفاده می‌کنند. مثلاً یکی از تکنیک‌های مورد استفاده‌ی آنها ریلکسیشن یا آرامش بخشی است؛ در این تکنیک مشاور به مراجع یاد می‌دهد که آرام آرام اعضایش را شل کند، خودش را رها نماید و فکرش را آزاد؛ در طی مراحل " آرامش بخشی" مراجع باید با خودش کلمه‌ی آرام باش یا کلمات مشابه دیگر را تکرار کند. حالا آنها همین تکنیک را به افراد آموزش می‌دهند منتها از افراد می‌خواهند کلماتی مانند یا عیسی مسیح یا مریم مقدس را تکرار کنند! و همین طور آرام آرام نمادهای مذهبی اسلام را از  ذهن‌ها پاک کرده و مسیحیت یا دیگر ادیان را جایگذینش کنند... .
یکی از مخاطبین که تازه وارد مرحله‌ی جوانی شده بود به اطلاعات قدیمی‌ام خندید و از تجربیاتش گفت! تجربه‌ی ورود به یکی از همین فرقه‌های انحرافی.


گفت چه ساده‌ای که جدیداً با قرآن شروع می‌کنند و کم کم فاصله ایجاد می‌کنند بین تو و قرآن، دیگر حرفی از رپ و آهنگ‌های متال نمی‌زنند. گفت: اول بهمان گفتند چرا قرآن نمی‌خوانید؟ قرآن بخوانید، عربی‌اش را نخوانید، معنایش را بخوانید اما کم کم توصیه هایشان برای قرآن خواندن جایش را داد به موسیقی‌های آرام و آرامش بخش گوش دادن؛ همیشه گوش دادن و این همان روزهایی بود که هندزفری از گوشم نمی‌افتاد، بعد امتحان کردن تیپ‌های متفاوت، جلف، تند، جیغ! می‌گفت نمی دانم چطور به اینجا رسید ولی اوایل فقط حرف‌هایشان را گوش می‌دادیم و به آنها می‌خندیدیم، مسخره می‌کردیم؛ ولی یک موقعی دیدم شده‌ام یکی از آنها، قرآن که از ابتدا نمی‌خواندم، حالا دیگر نماز هم رفته بود کنار، تیپ‌های نامتعارف و آرایش‌های نامتعارف‌تر.
نمی‌دانم چطور از آنها جدا شده بود، نگفت و نپرسیدم ولی هنوز آثارش اگر چه کمرنگ در رفتارش بود. اگرچه بازگشتش چشمگیر بود، راست می‌گفت: روزهایی که همواره موبایل در دست آهنگ می‌شنوید و مواج راه می‌رفت! روسری‌اش را مثل فالگیرهای توی پارک به سرمی‌کرد، مثل بازیگرها روی سِن به هنگام دریافت تقدیرنامه و سیمرغ بلورین! را به یاد داشتم، خیلی فرق کرده ولی هنوز دختر سابق نیست، شاید هیچ گاه نشود. امیدوارم بهتر از آن روزهایش شود... .


بارالها چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد... الهی آمین



[ شنبه 93/2/6 ] [ 12:42 عصر ] [ ساجده ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه